Amex Profile Banner

2,746

Officer/befälhavare fpl100 (tp100/asc890)

Joined January 2016
Don't wanna be here? Send us removal request.
Explore trending content on Musk Viewer
2 years
@thewicked Flög över östersjön häromdagen då ett ryskt örlogsfartyg uppmanade något flyg att inte flyga så nära dem på internationella nödfrekvensen. Efter ett tag ropade någon tillbaka, "Russian warship, go fuck yourself!" Vek mig dubbel av skratt!
434
5 months
74e specialflygskvadron vilka är vi? Här följer en tråd 🧵. Vi är en del av F7s GRO men vi är ett eget krigsförband. 74e specflyg består av 1 stab, 1 Kompani, 1 MSE och 1 division. Det som gör skvadronen unik är bredden på uppgifter som vi löser med vår 6 flygplan
263
2 years
Några av er vet vem jag är och vad jag känner för mitt yrke. För er andra, kort bakgrund. Så länge jag kan minnas har det varit min dröm att jobba som pilot i flygvapnet. Dagen antagningsbeskedet kom är en dag jag aldrig kommer att glömma. Samma med dagen då jag erhöll vingarna.
250
2 years
Denna veckan har inte varit en normal vecka för många av oss inom FM. I tisdags nåddes vi alla av beskedet att en kollega omkommit och under kvällen började mina tankar snurra, vid onsdag lunch fick vi ordern 1/6
194
2 years
Så till alla er som anser att vi (jag) är fega, giriga, gnälliga, opatriotiska eller helt enkelt borde sätta Sverige före oss själva har jag bara en sak jag vill säga. Men jag avstår då alla har rätt till sina egna åsikter. #flygvapnet #svfm
181
6 months
Då va en hyfsat historisk dag till ända och på något sätt känns det stort att få varit en liten del i bakgrunden under dagen. För min besättnings del började uppdraget redan igår där vi ombaserade från malmen till bromma.
180
2 years
Vad vill jag egentligen ha sagt? kanske inte så mycket mer än reflektera och skriva av mig och till alla er mina kollegor oavsett vapenslag, befattning och tjänstegrad vill jag bara säga, ta hand om er och varandra. #svfm #flygvapnet 6/6
145
Då va hon igång igen i sin nya livré #flygvapnet #asc890 #svfm
124
2 years
Men tron på att yrket kommer bli bättre trots alla lovord va borta. Så vad väljer man när man står mellan sitt livs dröm eller i förlängningen sitt livs hälsa. Jag valde hälsa.
2 years
Oavsett hur situationen är just nu så att jobba kvällar som denna är ganska härligt. Trevlig avslutning på en lång dag #flygvapnet #svfm
2 years
Jag får ofta omtänksamma kommentarer från kollegor att jag måste tänka mer på mig själv och mindre på att göra allt för jobbet. Men sån är jag, jag älskar det jag gör obeskrivligt mycket. Att få flyga och tjäna mitt land är en obeskrivlig känsla.
2 years
Men det räcker så långt... jag har varit sjukskriven pga överarbete men inte ens det var värre än känslan jag hade inombords dagen jag skickade in tjänstledighetsansökan. Jag va illamående hela vägen hem och ett mått av ångest infann sig.
2 years
Det va den absolut, utan tvekan, den viktigaste transport jag genomfört hittills i min karriär och jag hoppas att jag slipper göra fler, men kommer aldrig tveka till att göra det igen. 5/6
3 months
Det är så mycket som springer genom ens huvud nu. Har allt känt en oerhörd stolthet i det jag gör och vill alltid ge allt för att leverera resultat. Beskedet från politiken igår rör om så mycket i grytan och det är inget som ska tas lättvindigt.
5 months
Så slut på tråden hoppas det varit lite intressant. Hoppas vi ses på någon tpflygning i framtiden. #74specialflygskvadron #flygvapnet #svfm
2 years
Men i bakhuvudet finns fortfarande bilderna från torsdagsmorgonen kvar och kommer nog alltid bära mig mig det som en påminnelse om det yttersta priset detta yrket innebär oavsett befattning. 4/6
2 years
och igår morse stod jag är med blå uniform på en flygplats i Sverige och tog emot en sörjande familj för transport. Det va inte mycket med transporten som va som vanligt 2/6
6 months
Nu är detta uppdraget slutfört. Maskinen görs klar för morgondagen och jag tar lite ledigt. #flygvapnet #74specialflygskvadron #WeAreNATO
2 years
men det va först när jag va hemma igen på kvällen som kroppen och huvudet nog kopplade vad den varit med om under dagen. Idag va jag åter klädd i det gröna flyg stället i en av våra grå maskiner och genomförde uppdrag enl ordinarie rutin över Östersjön. 3/6
2 years
En förmågehöjning utav guds nåde. Det har tagit sin tid. Men nu ser vi fram emot vart man väljer att basera dessa. Bör ju komma ett beslut på det ganska omgående då det är hyfsat stora infra projekt som måste till.
RELEASE: Saab Receives Order for Two GlobalEye for Sweden
250
@fasc1nate It's breathtaking from the air aswell
6 months
Bryssel bjuder inte på det finaste vädret en stor dag som denna. Men #flygvapnet och #74specialflygskvadron bjöd på sol under resan ner
6 months
Avslutar veckan med några vackra bilder från dagens flygning från norra Norge. #flygvapnet #svfm #74specialflygdivision
5 months
Till skillnad från många andra länder som har en AEW&C förmåga så står vi QRA med vår resurs och kan vara i luften väldigt snabbt efter en startorder.
6 months
Lite försenade från Bryssel (får man nästan alltid räkna med) så bar det av hem mot Bromma igen. Med lite käk i magen och mer sol så blev det en snabb turn around där paxen glada klev av och vi fortsatte i solnedgången till hemma hamn.
5 months
Med fpl 102B så genomför vi uppdrag åt FRA där fokus ligger på COSINT och SIGINT. Utöver detta så stöttar även ff och tekniker från oss 75e statsflygskv på arlanda när det behövs likväl som ff från 75e kan stötta specflyg.
6 months
För 1v sedan besökte bla @FVC_Flygvapench 74e SpfSkv och presenterade utredningen ang baseringen av S106. FVC mötte alla på skv med en fantastisk öppenhet och under hela genomgången tig han till sig de frågor och funderingar som pers på skv hade. Det ska FVC ha en stor eloge för
5 months
Jag är en del av de 2 Fsty som op fpl 100 så resten av denna 🧵 kommer bli lite mer inriktad på det. Vi börjar med våra lite mer säregna fpl, S100D (asc890/argus, helt ärligt är jag inget fan av de inof namnen) så har vi 1 besättning (2FF, 1FE, 2-3OP) i ber 365 dagar om året.
5 months
Vi har 1 tp100 tillgänglig för tp under ~37 veckor om året. Det här är tjusningen med vht med fpl 100. Ena veckan sitter man QRA med S100D veckan därpå har man tpvecka och kan hamna i Bryssel med någon minister, kanske flygs ngn från hkv inom norden elr så flyger vi pers inrikes
5 months
Kompaniet är indelat i 2 plutoner. 1 för omhänderta våra 2 S102B och 1 för våra 2 tp100+2 S100D. Divisionen är indelad i 3 Fsty, 2 verksamma med fpl 100 och 1 med fpl 102. Vårt MSE stöttar all divisionens vht, oavsett vilken typ av uppdrag vi ska genomföra.
6 months
Jag må vara färgad av min egen tjänst men mtp nyhetsvärdet av 2 bekämpade A-50 visar på vikten av AEW&C. Både målvärde ur en motståndares synvinkel och förmågan från den egna synvinkeln. Att kunna taktiska i tid och rum för rätt info till egna förband är vital.
3 months
Jag hoppas och tror att våra vänner i 🇺🇦 kommer förvalta denna förmåga väl. Vi ska se till att de får all kunskap de behöver för att nyttja dem till sin fulla potential.
5 months
Våra 2 andra fpl dvs tp100 finns i 2 olika konfigurationer. Fpl 01 är det gamla “kungaflyget” inköpt sent 80tal. Moddades unde 00-talet med en kamera i buken med samt tillhörande system för att kunna flyga open skies uppdrag.
5 months
Känner man någon som är sugen på ett pilot yrke i flygvapnet så vill jag slå ett slag för inriktningen mot tp/spec. Vi flyger mycket, ser och hör mycket samt får träffa en massa spännande personer.
5 months
Utöver ovan nämnd vht så ingår, inom en snar framtid, ~1år hos oss för alla blivande tp/spec ff efter de kommit hem från USN samt tagit sina cert på TFHS. Så vi kmr även att bli en väldigt viktig kugge i utb av blivande tp/spec ff. En del av utb kmr genomföras som ordinarie tpvht
5 months
Så ja, lite reklam är det för att flyga/jobba med oss. Ja vi har en priolista på vem som har förtur över vem, men vi är även lösningsorienterade så försöker alltid lösa så att vi kan genomföra en transport om vi sagt ja även om en högre prioriterad kund dyker upp.
5 months
Om jag tar mig själv som ett ex så har jag hittils iår skrapat ihop strax över 100 flygtimmar jämt fördelat på alla uppdragstyper. Varit i 5 länder, träffat flertalet ministrar/partiledare, vår mil ledning och framförallt vanlig pers som roteras runt på olika vht/uppdrag.
6 months
Imorse ringde klockan 0445 och kl 0600 va vi på plats och påbörjade alla förberedelser. 0710 va vi i luften och under de 2h40min det tog för oss ner till Bryssel så fick alla ombord en välbehövlig frukost
5 months
Och det är framförallt tpflygningarna där vi underlättar för pers att ta sig mellan 2 platser hyfsat snabbt men väldigt smidigt som jag känner fpl100 kommer till sin rätt och oftast de flygningarna som vi får mest uppskattning för
6 months
För besättningens del va det sedan att gå i standby på flygplatsen och under 3h fick vi välbehövlig vila och följde hela ceremonin va streamingtjänster. Sen va det bara att börja förbereda hemfärd
2 years
Sommar, semester och ledighet. Men när jag slog en sista kik på planen för hösten så konstaterade jag att vi är ännu färre till hösten i år än förra året med ett mycket sämre ömvärldsläge. Så glad midsommar och må väggen inte träffa oss allt för tidigt i höst #svfm #flygvapnet
5 months
Sista uppdraget vi flög med vårt fpl deltog jag själv i. Det va feb-19 i Ryssland. Idag sitter utrustningen kvar men nyttjas inte. Fpl 01 tar 19 pax till skillnad från fpl 08 som har plats för 30 pax. Fpl 08 köptes in till fv sent 00-tal från Australien där hon flugit reguljärt.
Tweet media three
1 year
Det börjar kännas på riktigt nu. Första dagen på semestern idag. Tillbaka v31 då ska kontoret städas ur och v32 sitter man i skolbänken igen. För 10 år sedan sa jag aldrig mer. Gick ju sådär. Ska bli ett intressant år även om fingrarna kommer klia pga avsaknad av spakande
1 year
@ylva_engstrom Läs detta inlägget. Finns så många faktorer i detta. Är inte så enkelt som man vill få det att verka
@mikaelgrev
Mikael Grev
1 year
Låt mig reflektera lite kort över detta med Gripen till Ukraina i en lite längre x:t. Först, vi ska lämna allt stöd vi kan och jag är mycket positiv att Ukraina ska få Gripen. Men.. Ni visste att ett men skulle komma, eller hur? Man ska göra det med öppna ögon, vilket innebär
103
111
784
2 years
Nu äntligen är sommarsemestern här och dags för lite återhämtning. Precis samma känsla hade jag för 1 år sedan och det blev en mycket lugn o skön sommar. Men det tog inte lång tid innan skiten träffade fläkten och det tog 1 månad innan jag gick ni i väggen.
3 months
När nu politiken lagt fram ett förslag om att ge denna förmåga till förmån till 🇺🇦 så vill jag inte ens föreställa mig samtalen som pågått mellan politiken och FM. Att välja ett avvara en hel förmåga som få länder har är så mycket större än den uppmärksamhet det fått.
2 years
Eftersom det blivit så mycket diskussion kring den framtida baseringen av S-106a så tänkte jag dela mina för och nackdelar med div platser. Först så tror jag inte på någon civil flygplats utan en idag befintlig militär utav flera anledningar.
6 months
@gunnarssonhanna Självklart ska olika röster få höras men jag gissar att det personer reagerar på att det inte alltid är olika röster utan ofta är en sidan som lägger fram sina åsikter. Sker hyfsat ofta och inte enbart i denna frågan och det är lite synd då diskussion och förklarande är viktigt
6 months
Då tar vi en lite kortare helg då. Flygtransporttjänst på sön/mån #74specialflygskvadron
3 months
Sett till europa så utöver 🇸🇪 så är det 🇫🇷🇬🇷(🇹🇷) som har egna system operativa 🇬🇧 har under införande och Nato har en gemensam flotta. Så det är ingen liten sak att den enda AEW&C förmågan i norra europa ges till 🇺🇦
4 years
@HerrFlax Då ska vi inte tala om den svenska ordern på 3st C-17 innan man gick in i SAC. Beställningen revs upp när första maskinen va klar. Den levererades då istället till Australien med svenska beteckningar, nummer och flagga...
1 year
Inte nog med att vi lider en extremt pinsam brist på PU i FM. Utrlist är så urbota dumma. Vi har försökt under flera år ändra genom att ta bort o lägga till utr på våra updragsspec utrkort med tydliga motivationer och förklaringar. Inget händer o kvar sitter vi med 4 olika kort
2 years
Efter att ha läst så många bra artiklar på @MilitarDebatt så har jag börjat klura på om jag skulle skriva något själv och hur. Syftet skulle vara mer av en informativ artikel så jag vänder mig till twitter för att höra, vad skulle ni vilja veta om den luftburna radarspaningen?
5 months
@nHenrikJ Min tanke går mot false flag mtp att man sa på nyheterna att det va uniformerade personer. Just för att kunna skylla på UKR
@postsjuan Du missade framåtlutat våldskapital
2 years
@HerrFlax Vill bara tydliggöra en sak som folk som inte är FF kanske inte förstått än. Det är inte bara för en FF att gå i pension vid 55. För att få göra det så krävs det att man har 25 år av flygtjänst bakom sig.
5 months
Då finns den öppna delen fastställd och arkiverad i vidar så tänkte säga mina tankar om det hela. Analysen består av ett huvuddokument som är öppen, som jag kommer utgå ifrån, samt 3 underbilagor som har olika grader av sekretessklassificering. 🧵1/xx
Säga vad man vill men start bana 12 på Bromma kan va riktigt fint
2 years
@KluddNiklas Jag brukar hälsa städerskan på hotellet att hon inte behöver bädda sängen varje dag
4 months
En viktig samövning med helikopterflottiljen. En väl tränad och samövad basorganisation kortar ner tiden för våra flygsystem på marken och underlättar för oss på den flygande sidan att leverera vår förmåga där den behövs.
4 months
3/3 Nästkommande veckor blir det utbildning i genomförande av opeval som jag hoppas kommer leda till en involvering i kommande opeval av S106 för min del. Vilka dörrar ett tack men nej tack kan leda till. I slutändan så är jag nog mer nöjd med allt som blev än vad som kunnat vara
1 year
Nu börjar det ta form. Första svenska bäraren levererad av bombardier
Bombardier delivers sixth Global 6000 for Saab GlobalEye
1 year
Så hur lång tid tar det nu innan specialflygskvadron får i uppgift att stötta och utbilda personal till polens 340aew???
1 year
Ögonblicksbild av magkänsla: när #flygvapnet är så insnöad att det måste finnas flyg permanent stationerat på F16 att man är beredd att vaska ~80 medarbetare
2 years
@twitrarn @mikaelgrev Vad tycker du man ska göra? Bita ihop o hålla käften? Det har gjorts i över 10år. Varför får personal som inte är nöjd med sin arbetsgivare sluta och byta jobb? är så jävla trött på att höra att vi inte har någon rätt att värna om oss själva
2 years
@hvjanolov @mikaelgrev Gå och lägg dig. Kom inte o dra dessa jävla argument om patriotism, är så in i helvete jävla tröttsamt. När problemen har belysts i över 10 år utan att någon lyssnar så tröttnar man. Nu vill man sadla om medan man kan och slå sig in på en annan yrkesbana
1 year
@AnnalenaLauren Det som bekräftas av FM i artikeln är det som redan är känt genom öppna källor och genom standard civil sekundärflygradar. Det vore löjligt av FM att inte bekräfta något alla kan se. Sen vad man inhämtar och varför är det som spelar roll.
3 months
Ofta när vi får besök av personer med mycket guld på sina axlar så är det i princip enbart vikten av förmågan och den höga efterfrågan från flera håll som nämns. Det gör att man blir än mer stolt och vill ge än mer
9 months
@MilitarDebatt Jag upplevde i samband med att jag blev utbränd att jag dels väldigt snabbt fick stöd från försvarshälsan/psykolog. La en plan framåt. Men även att chefer uppåt ibte bara närmaste utan även upp på flygstabsnivå insåg hur pressad situationen va på enheten så vht ställdes och
4 months
1/3 Det är spännande hur livet har sin gång och hur olika val leder till olika möjligheter. Om man spolar tillbaka bandet 1år så skulle jag vid denna tidpunkten sitta i skolbänken på fhs och läsa hop. Men pga olika anledningar så blev det inte så..
11 months
@HerrFlax Förutom kriget i Ukraina så börjar det bubbla lite för mycket på lite för många platser runt om i världen för att man ska kunna ha en känsla i magen som inte säger att snart är detta en ostoppbar lavin
6 months
Så fort jag ser att utredningen är fastställd så kommer jag delge er mina tankar om det hela. #svfm #flygvapnet
3 months
Stort grattis till utnämningen @Conseiller0301 ser fram emot att jobba i FM under din ledning
6 months
Så där vill jag rikta ett tack till FVC. Även ett stort tack för den delgivning som gavs för 1v sedan. Om chefer på central och högre nivå tar sig tiden att sitta med personal längre ner och längre ut i vht så kommer man få deras respekt.
1 year
@NicholasAhonen @Cornubot @solidsociaty Nej, enda landet som idag har globaleye är uae. Sv väntas bli levererade under ~2027 Det som flyger över polen idag är s102b. En signalspaningsmaskin. Globaleye eller s106a är en aew&c (early airborne warning & control) elr som saab kallar det srss (swingrole surveillance system
1 year
@MilitarDebatt Skippa den särskilda aktiveringen och istället sköta aktivering via ordinarie arbetstidsplanering och skiftning. Dvs när jag skiftar personen aktiveras den för tjänstgöring
6 months
Utöver de så när jag mötte @FVC_Flygvapench i veckan och ville ge ngr funderingar kring utredningen (som fortfarande inte är fastställd) så tog han emot dem som en självklarhet och en sådan liten sak kan få en medarbetare på lägre nivå känna sig sedd.
7 months
Vad tror X om de 4 synliga reserverade platserna för AEW kunder
Saab, FM and FMV celebrated today the arrival of the first aircraft for the Swedish GlobalEye Program to Sweden #AEWC #GlobalEye
484
2 years
@JojjeXIIV @omni_red Hur får man större underlag för rekrytering genom att byta flygsystem?
2 years
@HerrFlax utan även komma med förslag på lösning då har man startat en viktig tankeprocess som leder till att ens underställda växer och nästa gång enbart behöver informera chefen "det uppstod ett problem, men vi har löst det såhär". Positiv rapporterin när den jobbar som bäst.
7 months
She is on her way! #S106 #Globaleye to be
5 months
@Sakpol_SE @Forsvarsmakten Inga problem att jobba i FM med celiaki hälsn FF med celiaki. (Brace for shit storm)
4 years
@AndreasBraw Lite som för de som flyger försvarets saab 340 ska ha heltäckande flamsäker klädsel enligt flerlagersprincipen. De civila saab 340piloterna sitter i kortärmade skjortor och slips, lågskor och kostymbyxor. Skevt om något...
Tillägg: 🇮🇹 har också AEW&C
2 years
@Taktiskse Hon kanske behöver läsa på lite vad som står...
11 months
@signal_diciplin @HerrFlax Anledningen att jag avstod HOP. Förbandet lyssnade inte på mitt önskemål för att kunna läsa och få ihop familjelivet.
2 years
@hvjanolov @aeroTT @mikaelgrev Timing är att de lämnade in tjlansökan är att de lämnades in före kriget bröt ut. Sen att fm sköt upp beviljandet i 6 mån och agerade inte under de 6 mån är varför vi är där vi är. Det har INTE ETT JÄVLA SKIT med förarna som valt att lämna när fm inte kunde skjuta på det längre.
1 year
@HerrFlax Ge mig ett litet nätt 9mm vapen som lätt att stuva undan i maskin och pistol så även ammunition kan vara samma. Kommer bli som med ak5d att de är för klumpiga att asa med och inte går att stuva undan på någon lämplig plats.
11 months
@Taktiskse Mannen som ensidigt sa upp tsfe bilaga till arbetstidsavtalet innan han lämnade f7... kan allt annat än säga att jag är imponerad av den mannen.... Ryktet går även att han under sin tid på fmv försämrade pendlingsavtalet för dem
1 year
@Ongaunited Läs @FVC_Flygvapench instagram. Där finns chefernas statement publicerat och där nämns gemensamt AOC, flexibelt nyttjande av samtligas baser, utbildning och delad RAP. Dvs man har målbilder om att operera som ett flygvapen
4 months
2/3 Istället så har året som gått bjudit på mängder av annat. Familjen växte med ytterligare en lite fyrbent vän, vi köpte oss ett hus på landet vi nu är nyinflyttade i. Jag flög mer än jag någonsin gjort och bidragit till omvärlden på sätt jag aldrig kunnat föreställa mig.
2 years
@doedkoett @AFMonthly And tail number 8xx kinda gives it away aswell.
5 months
@Urban380Urban @Pansartio @nHenrikJ Vilken tur då att alla ff i fv är Yoff och snabbt gripbara innan mobilisering. Precis som de är i ovan nämnda länders flygvapen/marin/flotta.
1 year
@EchoFox03 39 är "the long term solution" och inget vi kommer se den närmaste tiden i Ukraina. (Killgissning)
6 months
@mikaelgrev Jämför hur startsidan för moderaternas lotteri ser ut och socialdemokraternas. Väldigt tydligt på ena sidan att det är ett partilotteri och den andra får man scrolla länge
2 years
@emmlof Visste att min sambo skulle irritera sig när jag bytte våra vanliga lampor mot smarta. Dock va jag förtänksam och installerade även en dosa bakom den vanliga lampknappen så den funkar med de smarta lamporna. Båda nöjda👍🏼 säg till mannen din att göra samma!
1 year
@David_M_Bergman @nHenrikJ Jag jobbar aktivt i försvaret med celiaki. Har haft 0 hinder i mitt tjänsteutövande sen jag fick diagnosen för 3-4 år sedan. Har hög medvetenhet och förberedelser från min egen sida
6 months
@VerkanUnderline Det är tyvärr den bästa känga som är godkänd på t/o för flygtjänst. Sjöstridskängan samt 90 kängorna går sönder (sulan lossnar) för mycket o riskerar fod. Hade varit trevligt om det kunde även i detta spåret kunde skaffa ngt avsett för tjänsten.